lördag 29 augusti 2015

Prisförhandling pågår

Fick för en tid sedan möjlighet att lämna offert på ett jobb åt ett företag inom klädbranschen. Jobbet består i att fotografera företagets kläder med modeller. Det är alltid roligt att få möjlighet att utveckla sig och jag har ingen tidigare erfarenhet av att fotografera kläder med modeller, utan endast på provdocka.

Som jag sagt förut är det svårt att beräkna pris. Jag har en timpenning som jag eftersträvar att uppnå. Den inkluderar min lön, med tillägg för sociala avgifter såklart, och för avskrivning av utrustningen som används. Så långt är det ju ganska lätt. Det svåra kommer sedan in i att uppskatta hur lång tid ett uppdrag tar. Speciellt om det exempelvis är 10 klädesplagg som ska fotograferas. Om jag räknar med x minuter per plagg i fotografering och redigering, och det visar sig ta 2x istället, så slår det ju 10 ggr hårdare på slutet.

Dessutom tycker jag att man har ett ansvar mot branschen att ta betalt. Fotografering ska inte ses som en tjänst man kan be om att få gratis mot att "man får synas" eller "får möjlighet till personlig utveckling". På så vis försvinner många, många jobb som behövs för att våra yrkesfotografer ska överleva.

Därför, om du ska ta på dig ett uppdrag, tänk på att


  1. Ha en firma och betala alla lagstadgade skatter och avgifter. Kan tyckas självklart, men det är många som jobbar svart. 
  2. Ta en skälig ersättning för ditt arbete. Använd SFF:s prislista som stöd om du behöver. Tänk på att priserna som anges av SFF är ett medelvärde, om du är orutinerad finns det inget hinder att du lämnar ett pris som är lägre än SFF:s rekommendation, men det ger ändå en fingervisning. 
  3. Överraska kunden. Leverera lite mer än kunden förväntar sig. 


/Christer

Bilder från ett tidigare uppdrag
Foto: Christer Hägglund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar