Recension: "Inte bara spioner, Stasiinfiltration i Sverige under kalla kriget"

tyska riksarkivet Deutsches Bundesarchiv har försett Wikimedia
Commons med denna bild som en del av ett samarbetsprojekt
 med föreningen Wikimedia Deutschland. Det tyska arkivet
garanterar en autentisk representation med enbart original
från det digitala bildarkivet.. Licensierad under
CC-BY-SA-3.0-de via Wikimedia Commons.
Birgitta Almgrens bok om den infiltration som östtyska MFS, Ministerium Für Statssicherheit, eller Stasi som det oftast kallades, utförde i Sverige handlar om ett mycket intressant ämne. Man ser ofta spioner som någon som berättar för fienden var kustartilleriets pjäser fanns grupperade eller viktiga militära uppfinningar, men det har visat sig efter det kalla krigets slut att man slogs på betydligt fler fronter än så. Det var inom ekonomin, politiken och utbildning bland annat och det är här som Almgren har tagit sig an det omfattande jobbet att kartlägga dessa infiltratörer, eller im som de kallades, informella medarbetare.

Almgren är sedan tidigare mycket påläst i ämnet och har skrivit böcker och forskat i ämnet i många år. Hon är väldigt välutbildad i tyska och har förutom att forska på plats i Tyskland även som enda utomstående fått del av vissa delar av den svenska säkerhetspolisens arkiv.

Tyvärr lyckas inte Birgitta Almgren väva ihop det här till en lättsmält historia. Boken var seg att ta sig igenom och man slås bland annat av ideliga oändliga haranger på tyska, där först en svensk översättning läggs fram och sedan en eller flera hela meningar på originalspråket. I vissa fall, som i fallet med härledningen av MFS ovan, kan det finnas ett värde i att uttrycket finns med i original, men för det mesta känns det överflödigt. Det finns intressanta historier, som kring historien när mannen utan ansikte, Markus Wolf (bilden ovan) fotograferades av Säpo.

Mitt betyg blir 2 av 5. Fakta finns där och det är ett intressant ämne, men det blir inte en historia som går att ta till sig utan snarare en doktorsavhandling på rymmen.

/Christer Hägglund