tisdag 28 oktober 2014

Billigt och lättsamt för bildredigering

Många pratar om bildredigering och att man använder Photoshop för "det är ju bäst" och att det inte är så dyrt längre. Jag tänker mig att många som använder stora Photoshop kanske använder 2-5% av det programmets potential. De allra flesta skulle klara sig med Elements istället.

Nu tänker jag gå ett steg till. Om du har små behov av att fixa lite bilder ibland, eller kanske sitter vid en annan dator än din egen och vill göra några justeringar så kan Pixlr vara något för dig. Pixlr är en onlineeditor för bilder och det ser ut som många av de stora programmen. Det är gratis att använda och om man börjar titta i det så är det faktiskt ganska kraftfullt. Det finns det allra mesta man behöver för normal bildbehandling. Som sagt, om du t ex sitter på jobbet och behöver fixa till en bild så har du troligen inte Photoshop tillgängligt även om du har en licens. Då kan Pixlr många gånger vara det snabbaste sättet att lösa problemet.

Pixlr är från början en svensk tjänst, som togs fram av Sundsvallskillen Ola Sevandersson. Ola blev känd för många i slutet av förra året när han betalade en rullstol till en pojke som pga sjukdom inte kunde gå, men som nekades hjälp av landstinget. Citatet

"Skicka mig ett mess med dina bankuppgifter så sätter jag in 20kkr idag. Ge din son en stor kram och så får jag önska er en God jul."

spreds som en viral löpeld på internet.

Pixlr ägs sedan 2011 av Autodesk, som även utvecklar ritprogrammet AutoCad, och Pixlr har av Time Magazine utsetts till en av internets 50 bästa sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar