onsdag 26 juni 2013

Teknik, utrustningen på resan: Ryggsäcken

När jag var på min fotoresa till Finland nyligen så fick jag såklart tillfälle att prova en del av utrustningen som vi säljer, på sätt som jag inte kan göra annars. En av dessa är kameraryggsäcken Bilora All Season Adventure III, som jag hade med mig för att få plats med all utrustning. Teleobjektiv är, som alla vet, både tunga och utrymmeskrävande och risken fanns att man skulle få bära sina prylar ganska länge emellanåt.

Första kriteriet när jag valde väska var att den skulle gå att ha som handbagage på flyget. Vi flög med Finnair och jag kollade upp vilka mått som gällde. All Season III klarade alla mått utom tjockleken, men eftersom jag inte tänkte packa den full så skulle det gå bra. För att spara lite vikt i handbagaget så packade jag några prylar i check in-bagaget också, men med tanke att jag skulle kunna klara mig med bara handbagaget OM något skulle komma bort på vägen till Kajaani.

Det som packades i handbagaget var:
Canon EOS 650D
Canon EOS 550D
Tamron 17-50/2.8
Canon EF 70-200/4L
Sigma 150-500/5-6.3

Dessutom batterier, en kulled, kikare och lite annat smått.

I check in-bagaget placerades batterigrepp, en kulled till, laptop, extern hårddisk och lite annat.

Eftersom ryggsäcken inte var fullpackad så gick det utmärkt att ha den som handbagage. Det var riktigt skönt att ha den ändå ganska stora utrustningen på nära håll och veta att risken att jag stod utan kamera när jag kom fram till Wild Brown Bear var försvinnande liten. Det visade sig också att jag hade rätt, då en i resesällskapet inte fick sin väska vid ankomsten till den lokala flygplatsen. Det fanns vissa saker där som han behövde, men han hade ändå det mesta i handbagaget så han kunde genomföra första nattens fotografering. Till dagen därpå hade väskan dykt upp. Så en viss försiktighet med check in-bagaget är att rekommendera.

Som kameraryggsäck på en fotoresa med flyg är Bilora All Season Adventure III ett umärkt val!

Kameraryggsäck Bilora All Season Adventure III
Vid flygning med ryggsäcken som handbagage tas den extra, yttre
ryggsäcken bort och möter då storlekskraven från många flygbolag.
Bild från resan till Wild Brown Bear i
Vartius i Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar