torsdag 9 januari 2020

EDC-kitet ett år senare

För snart ett år sedan skrev jag ett inlägg om att jag hade gjort i ordning ett EDC-kit, Every Day Carry, som jag har med mig när jag är ute och fotograferar. Nu tänkte jag utvärdera vad som har hänt under det första året, om prylarna har använts och vad som har bytts ut.

Det har blivit så att jag faktiskt bär med mig kitet nästan varje dag, då det har blivit liggande i ryggsäcken jag har med mig till jobbet. Powerbanken och laddkabeln är det som kommit till störst användning




  1. Powerbank, den pryl som nyttjats mest under året, både till min egen mobil, sönernas iPhones, men även till ljudinspelare och annat. Med uttag för USB-A och den nyare USB-C. 
  2. Laddkablar, till ovanstående eller annan laddare. En med USB-micro-kontakt, en med USB-C och en USB-C till Lightning. De två första passar äldre respektive nyare Android-telefoner och Lightning-kontakten passar iPhone från 5 och framåt. Även två adapters från USB-micro till USB-C och till Lightning.
  3. Multiverktyg, av okänd tillverkning. Innehåller de vanliga sakerna som tång, skruvmejsel, stjärnmejsel, flasköppnare, såg och ett knivblad. Ej TSA-godkänd/tillåten att flyga med på grund av knivbladet.
  4. Buntband, tre rejäla buntband som man kan använda för att laga eller sätta ihop saker när man är ute i fält.
  5. Cigarettändare. Enkel modell för att tända ljus, tända en eld eller vid behov värma ihop ändarna på kapade nylonsnören.
  6. Ficklampa, en enkel, smidig men kraftig ficklampa kan ge ovärderligt ljus. 
  7. Säkerhetsnålar, fyra säkerhetsnålar som används för att hålla ihop kläder och annat. Medhavda säkerhetsnålar har räddat mer än en fotografering där kläder inte hållit eller suttit som de skulle.
  8. Minneskort, ett extra minneskort till kamerorna. Jag har ett fack med minneskort som jag använder till vardags. Men om något kort går sönder eller om man glömmer facket hemma är det bra med ett nödkort. Väljer här ett Micro-SD på 32GB med adapter, så att man kan använda det både i enheter som kräver Micro-SD och sådana som använder vanliga SD-kort.
  9. USB-minne, ett fysiskt litet minne som rymmer mycket. Bra att ha om man får slut på lagringsutrymme så kan man ladda över till ett USB-minne. USB-minnet innehåller också redan vissa uppgifter som jag ska berätta mer om senare. 
  10. Pincett, ovärderligt verktyg om man får en sticka i huden eller liknande. 
  11. Hopfällbar sax, liten sax som kan användas för att klippa till tyg, papper och mycket annat.
  12. Fästingplockare, ett enkelt verktyg för att plocka fästingar som man fått på kroppen.
  13. Teleskopisk magnet, en enkel pryl för att plocka upp förlorade saker eller hjälp att hålla i. Hade halkat ur och låg i min ryggsäck och saknas därför på bilden, men är på plats igen.
  14. Öronproppar, 1-2 par styckförpackade öronproppar är bra att ha med om man fotograferar motorsport som jag gör. Till sig själv eller för att hjälpa andra. (Ej på bild)
  15. Nyckelsats, insexnycklar på hållare. Storlekarna 2, 2.5, 3, 4, 5, 6 mm.
  16. Nyckelsats, skruvmejslar på hållare. Spår och kryss (PH/PZ) i storlekarna Spår 3, 4, PH0, PH1, PZ0, PZ1. 
  17. Batteripåse, innehållande extra batterier till mindre utrustning som kräver batteri. CR2032 till fjärrutlösare med timer
  18. Medicin, ett par Alvedon, Clarityn allergimedicin och några plåster. Alvedonen används med jämna mellanrum. 
  19. En femhundring som nödpengar. Om man står där och kortet inte funkar, eller man blivit bestulen på sin plånbok så är femhundra åtminstone en början att reda upp problemen. Byts ut till Euro om man är på resa.
  20. Legitimation, om jag är utomlands bör nödpengen kompletteras med någon form av legitimation. Om man förlorar sitt pass, är en godkänd SIS-legitimation en sak som underlättar att få ett nytt pass av sin ambassad. Idén är då att man INTE förvarar pass och legitimation på samma ställe, så om den ena blir stulen har man den andra kvar.
  21. Syprylar, nål, tråd och lite annat som är bra att ha om man drabbas av problem med kläder under modellplåtningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar