onsdag 1 januari 2020

Årskrönika 2019

2019 blev inte det mest produktiva året för den här podden med 56 inlägg totalt, men ett par godbitar har vi allt som vi ska peka ut.

Januari började med lite resetips, att ha med sig en extra mobil, ett extra id-kort och gärna en kopia av sitt pass när man reser kan vara bra. Jag berättade att jag blivit publicerad i RSF-årsbok och bjöd på en porträttbild på vackra Sanna. Jag samlade ihop lite av mina bra att ha-prylar i ett EDC-kit som jag packade ner i en lämplig väska. Linnea Z kom till studion med sitt knallfärgade hår. Håret kunde dock inte konkurrera med Linnea som verkligen släppte loss framför kameran och vi skapade riktigt bra bilder tillsammans!



I mitten av februari var det snöstorm, men det hindrade inte Elvira från att komma till studion för att prova lite ny ljussättning. Det var isdrifting på Hamstasjön och Emma A kom på besök för första gången.




Det enda inlägget i mars blev ett med en steampunkinspirerad plåtning med Claire, som jag gjorde några dagar tidigare. Riktigt lyckat och roligt att kläderna jag köpt in till mitt rekvisitaförråd passade så bra.



Nästa inlägg dröjde ända till juni, och då berättade jag att jag inte tycker att betydelsen av landstigningen i Normandie kan överskattas. Varför jag gjorde det? Jo, för att det den 6 juni var exakt 75 år sedan landstigningen skedde.

Juli började med en promenad i Sundsvalls stenstad med fotografering av diverse gamla byggnader, som var och en har sin historia. Förutom EDC-kitet i min väska så har jag också ett elektroniskt EDC-kit, med lite bra att ha grejer på ett USB-minne. Det skickades in nya bilder till RSF Årsbok och jag träffade Ulrika för att plåta vid havet. Jag, min yngste son och mor och far tog en dagstur till Härjedalen. Där blev det en del fotande av både natur och ett övergivet hotell. Jag berättade att jag har en bank med olika fotoplatser som jag tittar i för att hitta en som passar ett specifikt tema. Michaela och jag hade pratat länge om att plåta och i slutet av juli fick vi äntligen ihop tiden till det. Vi åkte till Merlo slott och det blev en jättelyckad plåtning med en duktig modell. Om man behöver mer kräm i blixtskon på kameran än vad en speedlight kan ge så gav jag tips på vad man kan göra och som avslutning berättade jag att jag skaffat en OBD2-adapter för att läsa av felkoder på mina bilar. Mycket bra att ha.



I augusti började jag med att berätta om hur jag fuskade till solljus när jag och Michaela var på Merlo slott, och sedan träffade jag ytterligare en ny modell, Cecilia som blev fotograferad i en riktig solnedgång vid havet. Jag startade en ny 50x50-utmaning med Ann-Marie och bjöd på dessa bilder uppdelade tio och tio. En nära anhörig gick bort och jag fick gå på begravning, där jag tog en av årets favoritbilder. Jag har förlängningshuvud till mina Godox-blixtar, och varför berättade jag i ett inlägg. Ett besök på Bus1 på Mittsverigebanan hann vi med också. Som avslutning gick jag igenom hur jag grupperar mina blixtar för att styra dem med Godox X-Pro C.



September började med fler 50x50-bilder och en bildspecial med depåmys från driftingtävling. Cilla och jag åkte till Svartvik och använde ångloket som rekvisita. Robert Frank avled, fotografen som är mycket känd för boken "The Americans". Som en uppföljning till en av 50x50-bilderna pratade jag om multiblixt, och senare också om att använda slutartiden på ett kreativt sätt.



Hösten och oktober kom och jag funderade över kurser man kan gå för att komma vidare i sitt fotograferande. Jag letade det där lite annorlunda i mina motorsportbilder och köpte mig en ny blixt. Jag berättade att jag är med och skapar en ny podcast, mer om den senare, och länkade också till en podcast om Victor Hasselblad, kamerapionjären från Göteborg. Jag tipsade om att anteckna serienumren på all sin utrustning och visade bilder från en resa till Hasselblads hemstad Göteborg.



Halloween på Liseberg i bildform fick bli första inlägget i november. Sedan berättade jag om att jag investerat lite i mer poddprylar. Den 9 november var det ytterligare ett jubileum som vi uppmärksammade, nämligen att det var 30 år sedan Berlinmuren föll. Jag var glad att jag hade dokumenterat blixtuppställningen på ett uppdrag då jag fick ett nytt liknande uppdrag, och sedan dök vi ner under jord i en bildspecial från flygmuséet Aeroseum på Säve. Jag vann en klass i fotoklubbens hösttävling och var mycket glad över det, då det var en bild som betyder mycket för mig. Emma A och jag sågs igen och gjorde en Halloween-plåtning vid en kyrkoruin. Att mata separat ström till sin Zoom H1n ljudinspelare blev det sista inlägget i november.



December, årets sista månad började med en fundering om hur man bäst fotograferar på en begravning eftersom jag förlorat ytterligare en kär släkting och fick dra på mig begravningskostymen igen. En modell hade en järv idé och såg ut en marionett. Elin Berge har utställning på Galleri Kontrast och ytterligare en fotograf gick ur tiden, denna gång Gunnar Smoliansky. Jag hälsade God Jul med hjälp av tomtebilder på Emma och sedan hade vi mellandagsrea, bland annat på en hårddisk för backup. Det sista riktiga inlägget för året, förutom den här årskrönikan, blev ett riktigt mastodontinlägg där jag gick igenom varenda pryl i poddväskan.



Nytt år, nya utmaningar, hoppas att du läser även något av mina inlägg under 2020!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar