söndag 22 september 2019

Multiblixt

Multiläget på blixten var länge något jag funderade på varför någon ens trycker in som funktion i en blixt. Det går ju inte att använda, så varför ens ha det med?

Men efter att ha läst på lite så kom det idéer och jag började experimentera lite lätt för ett par år sedan, och efter det så har jag kommit tillbaka till det här ibland när inspirationen tryter. I min utmaning ville jag illustrera den lust man har ibland att lämna allt man är engagerad i och bara gå. Just walk away from it all.

Knepet är att ställa in blixt och kamera tillsammans. På kameran ställer du dig i M-läget och väljer en slutartid som ger dig den tid du behöver för att göra det du ska i bilden, i mitt fall gå igenom bilden. Jag valde 3,2 sekunder, och för att skapa en mörk miljö runt omkring mig så blev det ISO 100 och f/6.3. På så vis valde jag att det skulle vara ganska mörkt runt om, och jag skulle bli upplyst av blixten.

På blixten väljer man Multi-läget. En sak man ska vara medveten om är att blixten begränsar effektuttaget när man kör i Multi. Det beror på att blixten inte kommer att hinna ladda om tillräckligt snabbt om du kör på full effekt. 1/4 är en vanlig begränsning, men det beror på blixt. I multi ställer man in Hz, alltså antalet blixtar per sekund, 1 i mitt fall, antalet blixtar, 3, och effekten, vilken jag tror var 1/4.

Jag som använder Godox X-Pro för att styra mina blixtar kan ibland ha svårt att hitta igen multiläget, men man måste vara "inzoomad" på den blixten man vill ställa in för att valet ska komma fram, det går inte att stå i läget där man ser A till E.

För att inte kameran skulle jaga fokus ställde jag mig framför, slog på blixtens modelljus och tryckte ned knappen halvvägs på min fjärrutlösare. Sedan la jag ett märke på marken och gick till kameran och slog om fokusväljaren på objektivet till M.

Resultatet blev den här bilden, vilket alltså är en exponering och inget montage.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar