torsdag 20 december 2018

Reseberättelse Moskva, del 2

Det här är en fortsättning på en reseberättelse från min resa till Moskva. Läs gärna del 1 först.

Lördagen skulle så ägnas åt att åka in till Moskva för att se på några sevärdheter där. För att ta sig från flygplatserna in till Moskva har man expresståget Aeroexpress. Från Sjeremetevo går det till Belorussky Station, alltså den vitryska stationen, inne i Moskva. Från flygplatsen Domodedovo går tågen till Paveletsky-stationen och från Vnukovo till Kievsky-stationen. Detta kan vara väl värt att hålla i minnet, då jag länge trodde att tåget passerade alla stationerna och att vi skulle kunna kliva av på Paveletsky. 

Aeroexpress, ett snabbt och billigt sätt att ta sig in till Moskva

Aeroexpress kostar 850 rubel tur och retur, vilket är ca 125 kr. Riktigt billigt för att vara en flygexpress. Som jämförelse kostar Arlanda Express 570 kr tur och retur per vuxen. Som boende till Park Inn har man nära till Aeroexpress station, och ännu närmare om man bor på Radisson Blue. Biljetter köper man i automater i stationen, där det är lätt att välja engelska som språk. Maskinen accepterar kort som Visa och MasterCard. Tågresan tog ca 35 minuter och när vi kom till Belorussky Station var det dags att försöka hitta till tunnelbanan och dess gröna linje 2. 

Det var inte alls svårt att hitta och vi gick för att köpa biljett. Första biljettluckan vi kom till frågade vi om engelska. Den äldre damen såg något besvärad ut och pekade på sin kollega. På samma fråga svarade den damen "A little", vilket jag tycker var en underdrift. Hon frågade hur många vi var och hur många resor vi ville ha, så jag svarade två och tur och retur till stationen Teatralnaya. Priset totalt blev 110 rubel per person, vilket motsvarar 16 kr. Riktigt billigt. Dessutom bjöd damen på en beskrivning hur vi skulle gå för att komma på tåget åt rätt håll för den stationen vi skulle till. Mycket hjälpsamt och jag förbannar min egen stress att jag inte gav henne en rejäl dricks. 

Vi klev av på rätt station och därefter blev det att uppleva Moskva lite till fots. Tre saker hade jag sett ut innan som jag ville se. Först den klassiska Bolsjojteatern, och sedan det gamla KGB-högkvarteret och fängelset Lubjanka, numera högkvarter för FSB. Detta är platsen där Raoul Wallenberg sannolikt slutade sina dagar pga lunginflammation i juli 1947. Till sist den kanske mest ikoniska platsen av alla, speciellt från Sovjettiden; Röda torget. Många var de militärparader man fick se tv-bilder ifrån som skedde på 1 maj just på Röda torget.

Bolsjoj-teatern


Lubjankatorget och det tidigare KGB-högkvarteret, numera FSB. 

Namnet Röda torget är ingen hyllning till kommunismen som man kanske kan tro. Namnet är förrevolutionärt och kommer sig av att ordet för röd tidigare var samma ord som för vacker. Betydelsen är alltså egentligen det vackra torget. Här kunde man stå och titta på karuseller, en isbana, Kremlmuren med sina torn, presidentpalatset och Vasilijkatedralen.

Röda torget med Vasilijkatedralen

Kremlmuren med Spasskajatornet

På vägen mellan dessa platser passade vi på att julhandla en del, både i butiker och på marknader. Hantverk som julprydnader var otroligt billiga och ett antal fick följa med hem. 

Efter en snabb och mycket sen lunch på en närbelägen McDonalds, eller Макдоналдс, begav vi oss tillbaka till Teatralnaya för en tunnelbanefärd tillbaka till Belorussky Station, och därifrån vidare med Aeroexpress till Sjeremetevo. 



En mycket lyckad dag i centrala Moskva. Det finns såklart otroligt mycket att se i en stad som Moskva och vi skrapade bara ytterst lite på ytan, men det var ungefär vad som kunde hinnas med i tidsschemat som fanns. 

Flygresan hemåt gick utan dramatik, men med några mindre förseningar. 

Om man ska summera intrycken lite så var det ungefär som jag förväntade mig. Jag har varit i en del andra städer i Östeuropa, som Krakow, Riga och Tallinn. Det var märkbart färre som pratade engelska i Moskva är min erfarenhet. Dock löste sig det mesta, då det oftast fanns minst en person tillgänglig som kunde prata engelska. Vi hade samma erfarenhet i flera butiker som vi hade i tunnelbanan, med folk som hämtade en kollega med bättre språkkunskaper. Jag kände mig inte otrygg någon gång, men så rörde vi oss i stadens centrum mitt på ljusa dagen bland massor av människor också. Skicket på Moskva tycket jag var som förväntat också, inte mycket sämre än många andra storstäder. Däremot kunde man se en del byggnader och områden i väldigt dåligt skick längs tågets rutt in till centrum. 

Om du får chansen tycker jag att du ska åka till Moskva! Har du fler frågor eller något du tror att jag kan hjälpa till med är du välkommen att kontakta mig på christer.hagglund snabela fotofyndet.se 

/Christer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar