lördag 24 juni 2017

Hur träning är viktig för fotografer

Jag har tränat regelbundet i ganska många år nu. Och med regelbundet menar jag då inte en gång om året, utan några gånger i veckan. 2011 bestämde jag mig för att min 40-årskris skulle bli att springa Stockholm Marathon 2013. Samma år, 2011 alltså, provade jag att springa en halvmara, 21,1 km. Jag höll på att dö. Hade tränat för lite långa distanser och var inte van vid så lång ansträngning. Men jag fortsatte träna och 2012 gick halvmaran mycket bättre, och 2013 riktigt bra. Då var det ca 2 veckor kvar till det stora provet i Stockholm. 42,2 km asfaltslöpning. Jag hade ställt upp ett mål på att klara det under 4 timmar. Ett mycket moderat mål kan man tycka, eftersom vinnaren springer på drygt 2 timmar, men jag kan försäkra dig om att elitgruppen inte är mänsklig. Nåväl, dagen kom, den passerade och jag klarade mitt mål med några minuter till godo. Efter det har jag provat Lidingöloppet 2014 och Stockholm Marathon igen 2015. Då med mindre fokuserad träning, men med mer rutin, vilket gjorde att jag sprang en kvart snabbare än två år tidigare.

Men vad har nu detta med fotografering att göra? Jo, grejen är den att vi ofta går till våra uppdrag. Inte sällan har vi utrustning med oss, ganska tung sådan, som vi ska bära på. Och när vi kommer fram så får vi inte vara trötta, för då ska vi vara stadiga på hand och hålla flera kilo kamera i handen. Vi ska dessutom vara snabba i tanken, vilket också påverkas om man är fysiskt ansträngd.

Så jag tycker att man som fotograf ska ge träningen sin tid. Ställ gärna upp ett mål, om du löptränar så anmäl dig till ett lopp. Det behöver inte vara ett maraton, ett lokalt 10 km-lopp räcker gott och väl, och ha det som mål med träningen. På det sättet är det lättare att det blir av. Då kommer du dessutom att få fördelarna med att klara av din fotografering bättre på köpet. Dessutom har träning många andra fördelar också. Som att mage, tarmar och en del annat fungerar mycket bättre än om man sitter stilla.

/Christer


Här är jag vid växlingen i Vasastafetten. Stafetter är mycket bra som morot
för träning, då man inte vill svika laget med att komma dåligt förberedd.
Foto: Camilla Almroth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar