fredag 5 september 2014

Recension: Annie Jacobsen - Operation Paperclip

Efter den förra boken om Area 51 och verksamheten som pågått där, bland annat utvecklingen av U2 och SR71, tar den amerikanska journalisten Annie Jacobsen här tag i en del av den amerikanska historien som är för många helt okänd.

I boken Operation Paperclip: The Secret Intelligence Program That Brought Nazi Scientists to America berättar hon att redan tillsammans med förbanden i fronten så fanns det vetenskapsmän och utredare som direkt när man gick in på tysk eller tyskkontrollerad mark började samla bevis för krigsförbrytelser och även att leta efter forskning och teknik som skulle gå att applicera i den egna krigsmakten. Som vi nämnt tidigare så var det i krigets slutskede inga tvivel om att Tyskland var en tillfällig fiende och att den stora kampen årtionden framåt skulle komma att stå mellan det kommunistiska Sovjetunionen och det kapitalistiska USA. Tyskland var mycket framstående inom många områden, inte bara inom vapen, och att se till att överta så många som möjligt av dessa upptäckter skulle inte bara hjälpa USA framåt utan även förhindra att Sovjet fick tillgång till samma sak.

Därför började Operation Paperclip, först under annat namn, men senare ändrade man till paperclip, då man försåg personakterna till intressanta forskare och ingenjörer med ett speciellt gem, som inte väckte för mycket uppmärksamhet. Verksamheten var nämligen mycket kontroversiell, då flera av dessa vetenskapsmän varit medlemmar i nazistpartiet, SA och SS, och lämpligheten att låta dessa komma till USA skapade stor oenighet. Det skulle också komma att visa sig att några skulle hamna framför domarna i Nürnberg, de flesta frikändes men några dömdes för både inblandning i massmord och slaveri.

"Annie Jacobsen 0373" by Slowking -
Own workLicensed under
GFDL 1.2 via Wikimedia Commons.
Jacobsen redogör i boken på ett bra sätt för hur tyskarna förberett krigsslutet genom att förstöra bevis och gömma undan forskning, hur de amerikanska specialförbanden sökte och fann dessa vetenskapsmän och hur vissa skickades till rättegångarna i Nürnberg medan andra skickades till högt uppsatta positioner i USA. Många personer beskrivs med en målande beskrivning, både till utseende och till karaktär.

Boken är klart läsvärd och väcker en hel del frågor, dels om det moraliskt rätta i att överta fiendens vetenskapsmän, till stor del för att den nya fienden inte skulle få tillgång till dem, men även i många fall om vad dessa arbetade med i USA efter kriget.

Jag hoppas att Annie Jacobsen fortsätter att gräva i den här delen av USA:s historia och att hon hittar ytterligare bevis för vad som skedde, bland annat på Area 51. Det finns nämligen en mening i den första boken som öppnar en dörr mot att det finns åtskilligt mycket mer att forska i när det gäller experiment på människor även på amerikansk mark...

Jag har tagit del av boken som ljudbok på engelska, med författaren själv som uppläsare, men den finns även i pappersform.

/Christer