onsdag 19 december 2012

Konsert med Europe

Igår var jag på konsert med Europe på Sporthallen i Sundsvall. Vårt största rockband genom tiderna om man ser till skivförsäljning är på turné 30 år efter att man vann rock-SM och 29 år sedan man släppte sin första platta, med samma namn som de själva. Vi, min sambo och jag, som lyssnade på Europe redan på 80-talet är överaskade över med vilken energi, glädje och glimt i ögat som dessa nu åldrande herrar levererade både nytt och gammalt. En hel del av låtarna var från bandets senaste skiva Bag of bones, och det är väl i sin ordning då det enligt deras eget tycke är det bästa just nu, annars skulle de inte varit med på skivan. Det blandas upp med en hel del klassiker från Europe, Wings of tomorrow, The final countdown och Out of this world.

Mitt i spelningen sätter man upp stolar och kör ett akustiskt set med Open your heart och en version av Seven doors hotel som efteråt sägs vara helt orepeterad som man tog för att en man i publiken skrek flera gånger att han ville höra den. Heder för det i så fall!

Tyvärr fick man inte ha med sig kamera men ett par snapshots med mobilkameran blev det ändå.

Får ni tillfälle, se Europe live!



Joey Tempest, Europe på Sporthallen i Sundsvall
Joey Tempest sjunger med inlevelse fortfarande


Europe på Sporthallen i Sundsvall
Akustisk del mitt i konserten, med bland annat
Open your heart


Fotofyndet, konsertfotografens kameratillbehör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar