lördag 22 februari 2020

Förvaringsväska för blixt

Som några av er vet så fotograferar jag med Godox blixtar sedan något år. Just nu har jag en AD600 Pro, en AD600 BM, en AD200 och en V860II. Till båda AD600 och AD200 har jag skaffat "extension head", den kabel som gör att man inte behöver ha blixten längst uppe i stativet utan bara ett huvud med själva blixtröret. Ett litet problem då blir ju var man ska göra av sin blixt. Jag har provat lite olika metoder, men har nu fastnat för en.

Produktbild PB-600P till AD600 Pro


Det är en förvaringsväska som finns till de olika modellerna av AD600. Väskan har ett öppningsbart fönster vid displayen och ett lock där man antingen ansluter blixtröret eller sätter in förlängningshuvudet. Eftersom man styr blixten via sin kontrollenhet på kameran så behöver man oftast inte titta på blixtens display, men om man måste det så är det bekvämt att göra det utan att öppna något.

På väskan finns det ett par olika D-ringar och en axelrem. Det jag har tyckt fungerar bäst är om man hänger en av D-ringarna i någon av justeringsskruvarna på blixtstativet. Då hänger den stabilt och bra. Om man behöver flytta på sig så hänger man bara blixten på axeln, och tar stativ med huvud och ljusformare i handen och går. Om även blixten hänger på stativet så blir det snabbt tungt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar