lördag 19 januari 2019

EDC-kit för fotograf

I min kameraväska har det alltid funnits en massa bra-att-ha-saker. Det här verkar vara något som andra också känner till, för det är ett flertal gånger jag hjälpt eller till och med räddat kollegor som drabbats av något tekniskt problem som gått att avhjälpa med exempelvis rätt verktyg. Ett lätt fixat exempel var en videofotograf som drabbats av att skruven som kameran satt fast med på hans gimbal hade lossnat. Med rätt insexnyckel var det snabbt avhjälpt, utan hade nog den dagens filmning varit bortkastad. En annan gång hjälpte jag en dagstidningsreporter som stod precis vid banan på ett driftingevent utan öronskydd att få ett par öronproppar. Står man nära banan så låter bilarna väldigt mycket, så någon form av öronskydd är nästan ett krav.

De här prylarna har legat lite utspridda i min kameraryggsäck, fram till att jag för ett tag sedan såg på YouTube att en fotograf plockat ihop sina bra att ha-saker i ett EDC-kit i en praktisk väska. Det där såg vettigt ut, så jag bestämde mig för att göra samma sak. Började kolla och upptäckte att det fanns en hel värld kring det där. EDC betyder Every Day Carry, alltså saker man bär med sig varje dag, och är en del av prepperkulturen. En prepper är en person som förbereder sig, prepare, för krig, kris eller katastrof. Mitt foto-EDC-kit kommer jag inte att bära med mig varje dag, men väl varje gång jag är ute och plåtar.




Väskan jag valde hittade jag på Wish. I den finns det gott om små fack och hållare för olika saker. Väskans mått är 18x12 cm. Tänkte att vi skulle kika igenom innehållet i väskan.





  1. Powerbank, att hålla sin mobil laddad blir allt viktigare. Med uttag för USB-A och den nyare USB-C. Extra tunt format, för att passa bra i ett av de bakre facken.
  2. Laddkabel, till ovanstående eller vad man nu kommer åt. Just nu två, korta, ca 10 cm långa, en med USB-B-micro-kontakt, en med USB-C. Kommer att kompletteras med en adapter eller kabel till Lightning. De två förstnämnda passar äldre respektive nyare Android-telefoner och den sistnämnda passar iPhone från 5 och framåt.
  3. Multiverktyg, av okänd tillverkning. Innehåller de vanliga sakerna som tång, skruvmejsel, stjärnmejsel, flasköppnare, såg och ett knivblad. Ej TSA-godkänd/tillåten att flyga med på grund av knivbladet.
  4. Buntband, tre rejäla buntband som man kan använda för att laga eller sätta ihop saker när man är ute i fält.
  5. BIC-tändare, för att tända ljus, eld eller bara värma ändarna på kapade nylonsnören. (Ej på bild)
  6. Ficklampa, en enkel, smidig men kraftig ficklampa kan ge ovärderligt ljus. 
  7. Våtservetter, desinficerande tvättservetter som kan behövas när man är ute och har begränsad tillgång till att tvätta sina händer. 
  8. Säkerhetsnålar, fyra säkerhetsnålar som används för att hålla ihop kläder och annat. Medhavda säkerhetsnålar har räddat mer än en fotografering där kläder inte hållit eller suttit som de skulle.
  9. Minneskort, ett extra minneskort till kamerorna. Jag har ett fack med minneskort som jag använder till vardags. Men om något kort går sönder eller om man glömmer facket hemma är det bra med ett nödkort. Väljer här ett Micro-SD på 32GB med adapter, så att man kan använda det både i enheter som kräver Micro-SD och sådana som använder vanliga SD-kort.
  10. USB-minne, ett fysiskt litet minne som rymmer mycket. Bra att ha om man får slut på lagringsutrymme så kan man ladda över till ett USB-minne. USB-minnet innehåller också redan vissa uppgifter som jag ska berätta mer om senare. 
  11. Pincett, ovärderligt verktyg om man får en sticka i huden eller liknande. 
  12. Hopfällbar sax, liten sax som kan användas för att klippa till tyg, papper och mycket annat.
  13. Fästingplockare, ett enkelt verktyg för att plocka fästingar som man fått på kroppen.
  14. Teleskopisk magnet, en enkel pryl för att plocka upp förlorade saker eller hjälp att hålla i.
  15. Öronproppar, 1-2 par styckförpackade öronproppar är bra att ha med om man fotograferar motorsport som jag gör. Till sig själv eller för att hjälpa andra. (Ej på bild)
  16. Nyckelsats, insexnycklar på hållare. Storlekarna 2, 2.5, 3, 4, 5, 6 mm.
  17. Nyckelsats, skruvmejslar på hållare. Spår och kryss (PH/PZ) i storlekarna Spår 3, 4, PH0, PH1, PZ0, PZ1. 
  18. Batteripåse, innehållande extra batterier till mindre utrustning som kräver batteri. CR2032 till fjärrutlösare med timer, 2xAA till blixtutlösare, 1xAAA. Kommer att kompletteras om jag kommer på fler prylar som behöver småbatterier.
  19. Medicin, ett par Alvedon och Clarityn allergimedicin. Jag har ett komplett Första hjälpen-kit i kameraryggsäcken. Det kommer att få finnas kvar där, då jag även har ett märke på ryggan att man kan hitta första hjälpen där, men ett par tabletter för snabb åtkomst om behov finns är bra att ha i EDC-kitet också.
  20. En femhundring som nödpengar. Om man står där och kortet inte funkar, eller man blivit bestulen på sin plånbok så är femhundra åtminstone en början att reda upp problemen. Byts ut till Euro om man är på resa.
  21. Legitimation, om jag är utomlands bör nödpengen kompletteras med någon form av legitimation. Om man förlorar sitt pass, är en godkänd SIS-legitimation en sak som underlättar att få ett nytt pass av sin ambassad. Idén är då att man INTE förvarar pass och legitimation på samma ställe, så om den ena blir stulen har man den andra kvar.
  22. Syprylar, nål, tråd och lite annat som är bra att ha om man drabbas av problem med kläder under modellplåtningar. 
Kitet kommer att kompletteras och saker bytas ut allt eftersom jag ser behov av det. Men jag vill påpeka igen att det här är inget EDC-kit för en prepper som väntar på ett kärnvapenkrig utan bra-att-ha-saker för mig när jag fotograferar.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar