torsdag 23 augusti 2018

Summering av sommarsäsongen 2018

Sitter och försöker summera sommarsäsongen 2018. En säsong som nog inte kommer att få sin överman på många år, i alla fall inte om man ser till vädret. Jag har fotat en hel del. Mycket motorsport såklart, med lokala event, svenska mästerskapet, det inofficiella nordiska mästerskapet (GDS) och det likaså inofficiella europeiska mästerskapet (DMEC). Många resor förstås, många mil i bil, men även flyg utanför Sveriges gränser.

Jag har försökt fortsätta utvecklas med mitt fotograferande av motorsport. Jag har testat metoder och försökt vidareutveckla "min stil", samtidigt som det faktum att jag jobbar för ett nyhetsföretag har präglat mig mer. Det gäller att inte bara komma hem med ett antal bra åkbilder, utan det ska finnas rejält med depåbilder, porträttbilder på förarna, och så vidare. Inte de roligaste bilderna att ta, men eftersom vi vet att våra läsare vill ha dem så är det viktigt att det ändå blir gjort.


Lokalt event, Bus1, på Mittsverigebanan i Härnösand

Drift Masters European Championship, deltävling 3 i Riga, Lettland.

Emil Andersson på Gatebil på Mantorp Park.


Porträtt-/modellfotograferandet har fortsatt. Jag har genomför ett antal plåtningar och gjort en del efterforskningar för att hitta bra platser att plåta på. Ett arbete som faktiskt tar sin tid. Jag uppgraderade min utrustning i vintras till Godox system med fjärrstyrda blixtar, vilket jag är väldigt nöjd med. Även när det gäller tillbehör som stativ och ljusformare har det blivit lite nyheter som har gjort stor skillnad i slutresultat och möjlighet att ta med ut "on location".

Linnea på en av mina nyscoutade fotoplatser som ger bra möjlighet till



Den stora utmaningen när det gäller modellfotograferandet är ändå modeller. Jag har ett gäng mycket duktiga och jättetrevliga modeller som jag samarbetar med. Men ändå är det där jag stöter på patrull oftare än något annat. Det beror såklart på samarbetsformen TFP, Time For Pictures, där vi samarbetar utan att någon betalar den andre. Av den anledningen hamnar modellandet lite längre ner på prio-listan för modellerna. Fullt förståeligt att familjeliv, kompisar, resor och annat går före, speciellt under den korta sommaren. Det innebär att platser, tider och vädermässiga idealförhållanden missas, av vilka det för en del kan dröja ända till nästa år innan de återkommer. Trots det har jag svårt att se mig själv betala för modeller, för bilder som till största delen tas för att utveckla mig själv och på sin höjd kommer att visas på sociala medier.

En given höjdpunkt på årets fotoår är absolut den tredagars workshop jag var på i Värmland. Arrangör var Anna Johansson och med tre duktiga modeller blev det åtskilligt med bra bilder tagna. Jag skulle kanske hellre kalla det för shooting event, för utbildningsdelen som jag förväntar mig på en workshop fanns inte där under just denna. Dock vet jag att Anna är duktig på att lära ut under andra workshops när hon inte modellar själv. Jag är inte alls besviken, tvärtom tyckte jag att jag fick ut mycket av de tre dagarna, mer än vad jag förväntade mig innan. Bilderna har jag varit sparsam med att publicera än så länge, då det är roligt att ha lite färskt kvar till de mörka månaderna.




Ännu är det såklart fortfarande möjligt att fotografera utomhus, men snart är det dags att krypa in i studion igen. Det har sin tjusning det också, även om jag helt klart numera med min portabla utrustning föredrar on location.

/Christer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar