måndag 19 september 2016

Test av autofokus

Nyligen när jag var på flygdag på Malmen i Linköping så fick jag möjlighet att testa kamerans autofokus på ett bra sätt. Jag har en Canon EOS 7D Mk II, som har ett ganska avancerat autofokussystem. Eftersom jag oftast fotograferar människor och motorsport så blir det att jag använder enpunkts autofokus, som jag flyttar runt i området efter hur jag vill komponera bilden.

På flygdagen var förutsättningarna helt andra. Där var det jetplan som flög uppvisning på ganska långt avstånd. Att använda en enda punkt var inte aktuellt, det var vid 200mm brännvidd alldeles för svårt att träffa rätt. Så jag provade lite olika och gjorde några erfarenheter. Att köra med alla punkter aktiva och låta kameran leta själv funkade inte bra. Det var molnigt denna dag och det fanns kontraster i himlen som kameran letade i, men inte kunde finna något. Så det som funkade bäst visade sig vara att köra med ett horisontellt fält i den mellersta tredjedelen av autofokusområdet. Ibland fick jag zooma ut till 70mm och låta kameran hitta flygplanet, för att sedan gå in till 200mm och följa flygplanet vidare.

Flygdagen var för övrigt fylld av fantastisk flygning, men det tänkte jag berätta om i ett annat inlägg.

/Christer


Biltemas Supermarine Spitfire

Breitling Wingwalkers

AJ 37 Viggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar