söndag 18 september 2016

Söndagstips: F 15 museum i Söderhamn

I sommar har jag äntligen haft möjlighet att besöka F 15 museum i Söderhamn. Det är något jag pratat om länge, men som av olika anledningar inte blivit av. Muséet ligger i hangarer i Flygstaden, det gamla flottiljområdet där verksamheten tidigare bedrevs. Fokus ligger på flygplanen som fanns i aktiv tjänst vid flottiljen, och det är en fin samling. En Viggen utomhus och två inomhus, Lansen, Tunnan, Vampire, J21, samt några mindre flygplan som SK60 och SK61.

Förutom detta finns en hel del kringutrustning som är intressant att titta på. Vi fastnade bland annat framför ett minne till en AJ37 Viggen från 1973. Det var ett så kallat trumminne, med 4,5 MB lagringskapacitet omräknat till tal vi använder idag. Det var stort som en tvättmaskinstrumma och säkert ganska tungt. Idag har vi 7200 gånger mer på ett litet Micro-SD-kort stort som en lillfingernagel.

Idag skryter man också med att ha en av de finaste flygsimulatorer som finns med möjlighet för civilister att boka. Det är en framände till en AJ37 Viggen som tidigare gått vid flottiljen som gjorts om till förarplats och ett omfattande system med kanoner som visar bild 180 grader i horisontalplanet och är välvt 30 grader i vertikalplanet. 30 min flygning kostar 350 kr och 60 min kostar 700 kr. 8-10 min åtgår till instruktion. OBS! Det är lång kö till simulatorn, så boka tid via hemsidan innan! När vi besökte muséet så var det en månads väntetid.

F 15, eller Kungliga Hälsinge Flygflottilj som det officiella namnet löd, var en svensk flottilj inom Flygvapnet. Uppsättandet av F 15 föreslogs av ÖB Thörnell i augusti 1940 och beslut togs i juli 1942. Beslutet omfattade tre jaktflygflottiljer, F 13 Norrköping, F 15 Söderhamn och F 16 Uppsala, en tung bombflottilj, F 14 Halmstad, samt en torpedflygflottilj, F17 Kallinge. Flottliljen sattes upp den 1 juli 1945 och huserade till en början i olika lägenheter i staden. Flottiljområdet låg i det lilla samhället Sandarne, 10 km utanför staden. Byggnationerna pågick för fullt men försenades av strejker och att byggnadsarbetare kallades in till militärtjänstgöring. I slutet av 1946 fick man så sin huvudbeväpning J 21 och 1948 hade start- och landningsbanorna förstärkts för att klara av det högre trycket från de nya flygplanen och verksamheten kunde ta sin början på riktigt allvar.

1961 omskolades flottiljen från Jakt till Attack, vilket man sedan hade som verksamhet fram till nedläggningen 1998.

Muséet drivs idag av F 15 Kamratförening, med syfte att bevara minnet av Söderhamn som flottiljstad.

Muséet ligger som sagt inne på det gamla flottiljområdet, det finns gott om parkeringar och dessa är gratis. Inträdet kostar 60 kr för vuxen och 20 kr för barn. Mindre barn går in gratis. Det finns servering i muséet med mycket humana priser, för att inte säga billiga priser, och det är inte på alla ställen man kan sitta och dricka kaffe under vingen på en J 21:a. Öppettider september-maj varje dag 10.00-15.00, på torsdagar 10.00-20.00. Under juni-augusti varje dag 10.00-16.00. Stängt vissa storhelger.

När vi var på muséet så hade vi dessutom tur att komma i samspråk med en i personalen. Han berättade mycket om simulatorn, men även om hur det kom sig att han blev pilot, hur han hamnade vid attackflottiljen i Söderhamn och mycket annat. Det är helt underbart när man träffar på människor som brinner för det de arbetar med och som tar sig tid att berätta. Tack så mycket för det!

Mer information finns på hemsidan, http://www.soderhamnflygmuseum.se/

Foto: Christer Hägglund

Viggen välkomnar

En KC, kommandocentral

A 32 Lansen, med radar i frontkonen

Jämförelse mellan iPhone 5S med 16GB lagringsutrymme
och ett trumminne från 1973 med 4,5MB lagringsutrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar