onsdag 25 februari 2015

Drönarförbud diskuteras i USA

FAA, den amerikanska luftfartsmyndigheten, diskuterar nu ett förbud mot kameradrönare i kommersiell användning. Förbudet som diskuteras gäller till stor del saker som de flesta normalt ändå tänker på, och visar att amatörernas oro över ett vidsträckt förbud varit överdrivna.

Förslaget gäller bland annat att undvika flyga över människor och göra en uppskattning över hur riskabelt det är att flyga in över ett givet område, om drönaren skulle krascha. Man säger vidare att operatören måste se drönaren hela tiden och om den skulle befinna sig i närheten av ett bemannat flygfartyg ska den manövreras bort från detta snarast. Man föreslår också en begränsning gällande hastighet på 100 mph (161 km/h eller 45 m/s) och en maximal flyghöjd på 500 ft (152 m). Dessutom ska man hålla sig utanför kontrollerat luftrum och flygvägar till och från flygplatser.

När det gäller vem som får flyga med en drönare går dock FAA lite längre i sitt förslag. Man föreslår en minimiålder på 17 år och ett krav på ett kunskapsprov som ger ett drönarkörkort, UAS Operator Certificate. Provet föreslås ha ett krav på förnyelse om 24 månader. Enligt tidigare rykten föreslogs krav på pilotlicens för att flyga drönare, så kraven får ändå ses som klart hanterbara.

Förslaget gäller drönare med en vikt på mindre än 55 lbs (25 kg) som används för "non-recreational purposes", alltså ej för hobbyändamål. Ett förslag till separat regelsystem för så kallade microdrönare med vikter på upp till 2 kg sägs också vara under framtagande.

Det är lite ironiskt att man i det land i världen som sägs skydda den personliga integriteten högst av alla länder, inte ens nämner om drönaren har kamera eller inte och det eventuella intrånget i den personliga integriteten som en sådan medför. Här har vi störst fokus på kameran och mindre fokus på okontrollerat flygande.

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar