lördag 8 augusti 2020

Ny stativplatta

För lite drygt tre år sedan så berättade jag här i bloggen (Rapid-remmar, bu eller bä?) att jag börjat använda en så kallad Rapid-rem. Det är en rem som sitter diagonalt på överkroppen och den här typen av kamerarem sitter kvar när man ska använda kameran. Man bara lyfter upp kameran så glider den längs remmen och efter att man fotat så släpper man försiktigt ned kameran igen så hänger den i remmen.




I det gamla inlägget så berättar jag att jag tyckte att det var besvärligt med att fästskruven till remmen tog upp stativgängan, vilket gjorde att man inte kan ha någon stativplatta. Jag hade hittat en platta som gick att ha till båda, vilket var bra. Problemet var bara att sedan dess har jag allt oftare börjat använda en dubbel rapidrem och två kamerahus. När jag är ute och fotograferar motorsport till exempel så har jag alltid två kameror, en Canon EOS 7D Mk II med en Canon 70-200 f/4L och en Canon EOS 6D med Sigma 50mm f/1.4 Art. Dels täcker jag upp olika områden med brännvidderna, men dels är det också en säkerhet. Om jag går in i banan under en tävling och min kamera skulle börja krångla så kommer tävlingen att fortsätta ändå och jag tar mig inte av banan förrän det händer en incident som kräver bärgning eller att det blir något annat uppehåll i tävlingen.

Problemet har varit att jag bara haft en stativplatta som även passat till remmen. Men nu har jag hittat ett alternativ som jag tycker verkar passa mig. Det är inte 100% rätt för mig, men jag tror att det får fungera för nu i alla fall. Det är en Arca-Swiss-platta som på undersidan har en utfällbar plåtdetalj med ett rejält hål i, som man kan fästa remmen i. När den inte används så fäller man in den och då ryms den gott och väl i Arca-Swiss-profilen.


Hur bra det passar beror mycket på kombination av kamerahus och objektiv, men i mitt fall, med den stora och mycket tunga 50 mm-gluggen på så blir kombinationen något framtung och det hade varit bra om plattan varit lite längre.

Jag ska på ett större motorsportevenemang om en dryg vecka, så då kommer jag att använda plattan fullt ut några dagar och får återkomma efter det med en utvärdering, men hittills verkar det vara användbart.

Hur gör du för att lösa problem med att kombinera rapidrem och stativplatta? Har du några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar