lördag 28 december 2019

Poddutrustningen

Jag har nämnt lite om den utrustning jag använder för att podda, men jag tänkte här att jag skulle gå igenom utrustningen som nu ligger packad i min poddväska lite noggrannare.

Med Driftpoddens åtta publicerade och totalt tio inspelade avsnitt är vi fortfarande tidigt i vårt poddande, så lär vi oss fortfarande nya saker och det kan fortfarande komma att ske uppdateringar av utrustningen. Men de senaste gångerna jag spelat in så har jag inte direkt känt att jag saknat något, varken under tiden eller efteråt när man provlyssnar.

Måste passa på att framföra ett tack till mina duktiga kollegor som jobbar med Driftpodden, Henrik Andersson och Robban Strandberg. Båda är drivna och otroligt duktiga. dels när det gäller tekniken vi jobbar med, men också vart vi vill nå med vårt poddande och hur vi tar oss an olika typer av gäster. I det här inlägget pratar vi teknik, och det är dessa båda herrar som ligger bakom en del val som jag kommer att berätta om.

Ett av målen för mig har varit att få ner allting i en normalstor axelväska och att vara oberoende av nätspänning vid inspelning. På så sätt är det snabbt att dra iväg på en inspelning om chansen dyker upp och man kan välja plats utifrån var det är bäst ljudmässigt och inte om det finns nätspänning tillgänglig tillräckligt nära eller inte.

Exempel på hur det låter hittar du här:


Ljudinspelare

Zoom H5

Huvudenheten är en ljudinspelare Zoom H5. H5:an har jag haft under ett antal år, sedan jag filmade konserter och ibland kopplade in mig på evenemangets mixerbord och fick ljudet till filmen därifrån. En kompetent apparat som gör det jag vill. Två XLR-ingångar samt en X/Y-mikrofon är standard.


För att få två ytterligare XLR-ingångar på H5:an så har jag investerat i tillbehöret EXH-6. Den passar på H5 och H6 och ersätter i mitt fall X/Y-mikrofonen upptill. Här kan jag nu ansluta två XLR- eller TRS-kablar ytterligare med mikrofoner.



Till H5:an ansluts även en del andra saker, till exempel hörlurar. Ofta ansluter jag extern spänning till H5:an också genom USB-uttaget. Från dess Line out drar jag en kabel till Zoom H1n, mer om den längre ned.

Det finns också ett puffskydd av skumgummi, samt tillbehörspaketet APH-5, som består av en fjärrkontroll med sladd och en "död katt", alltså ett kraftigare skydd mot vindbrus. Även nätanslutningen, kabel plus adapter, ingick i APH-5.



Zoom H1n

H1n är Zooms minsta ljudinspelare och i mitt kit fyller den främst en funktion: backupinspelning. Genom att dra en 3,5 mm kabel från H5:ans line out till H1n:s line in så går det färdigmixade ljudet in och lagras på H1n också. Om något skulle gå galet med H5:ans inspelning så finns det en backup på H1n. Dessutom är det en stor fördel, som jag uppskattar mer och mer, att man direkt efter inspelningen kan provlyssna på resultatet. Om man ska provlyssna resultatet från H5:an så måste man antingen lyssna med just H5:an eller sätta sig och lägga ihop de 3-4 olika ljudspår som skapas när man spelar in på flera kanaler. Jag brukar ta filen från H1n, konvertera den till mp3 och lägga upp den på Google Drive, så kan vi i produktionen provlyssna på dator eller i mobil. Tanken är också att använda H1n till att spela in lite miljöljud på tävlingar, som vi sedan kan ha att mixa in i våra podcasts.


Jag har även skaffat APH-1n, det vill säga Accessory Pack till H1n. Paketet består av USB-laddare, micro-USB-kabel, ministativ, handtag, puffskydd och skyddsväska. Handtaget har formen av en sångmikrofon så att man kan sätta sin H1n i en vanlig klämma på ett mikrofonstativ. Min H1n var tidigare lite oskyddad så skyddsväskan var en av sakerna jag främst var ute efter. Har fått tips av en rutinerad poddare att göra poddar ute på mässor och tävlingar med H1n och puffskydd, och tänkte prova hur det funkar, så puffskyddet var också något jag ville ha. Resten av prylarna var inte så intressanta, men det är ett attraktivt pris på paketet så det kändes inte värt att leta upp väska och puffskydd separat.


Produktbild på APH-1n

Mikrofoner

Det viktigaste som ansluts till H5:an är ju ändå såklart mikrofonerna. Det finns nog inget som kan döda intresset för en podd så snabbt som dåligt ljud. Vi har hittat mikrofoner som vi tycker ger mycket för pengarna, som producerar bra ljud, men eftersom vi var tre personer på varsitt håll som ville ha minst två mikrofoner var spelade priset ändå viss roll. Dessutom har jag kompletterat med några till och en hade jag sedan innan. För att kunna härleda eventuella problem med en mikrofon så är alla numrerade och vilket nummer som används för respektive person antecknas vid inspelningen.

Supreme DM-58

En prisvärd mikrofon som såldes i trepack hos 4Sound, som tyvärr gått i konkurs. 699 kr för tre mikrofoner som ändå håller den ljudkvaliteten är fantastiskt. Jag har två DM-58 i min väska och mina två poddkollegor har också två var. Om inte 4Sound gått i konkurs hade jag skaffat minst två till av den här modellen.

Supreme DM-58

Nedis MPWD50CBK

Som extra mikrofoner när vi är fyra som spelar in har jag två mikrofoner från Nedis. Priset är ca 300 kr. Ljudet är hyggligt, men de har en förmåga att ta upp väldigt mycket av omgivningsljudet, t ex andra medverkande i podden. Jag har två av dessa mikrofoner.


Sennheiser e815s

En mikrofon som Fotofyndet tog hem åt en kund för flera år sedan men som blev liggande på lagret. Utgången modell som såldes för ca 800 kr. Jag har en av den här modellen.


Mygga

Jag använder en mygga, eller slipsmikrofon, König MIC8, en prisvärd modell som vi säljer själva. Sedan jag skaffade EXH-6 och kan ha en XLR-mikrofon på en tredje person så används myggan i huvudsak när jag spelar in Skype- eller telefonintervjuer, och då bara för att intervjupersonen ska höra mig. Min koppling för att spela in fjärrintervjuer ska jag ta i ett eget inlägg.


Puffskydd

Alla stora mikrofoner har puffskydd av enklare modell. Köpte först ett fempack på en stor näthandelsplats och har sedan köpt in tio till.

Stativ

Mikrofonstativ

Att sitta skönt när man spelar in är viktigt, och det är viktigt att ha stativ som man kan justera på ett bra sätt och som håller inställningen så att avståndet till munnen är samma hela tiden. Jag har valt golvstativ med bom. Två köptes samtidigt med mikrofonerna från 4sound, tillverkare okänd och jag minns faktiskt inte priset heller. 299 kr/st kanske. Två är Nedis MPST10BK (bilden) som kostar 269 kr/st. Båda varianterna fungerar bra med våra mikrofoner, men man ska komma ihåg att dra åt lite extra, så att bommen inte sjunker under tiden man pratar. Det följer inte med någon mikrofonhållare med Nedis-stativen, så det behöver man köpa till om man inte fick med mikrofonerna.

Bordsstativ

För att vid behov kunna resa riktigt lätt med bara axelväskan så har jag också skaffat bordsstativ för mikrofonerna. Den första modellen jag skaffade var Nedis MPST05BK, en klämma för mikrofon ingår. Pris ca 89 kr. Tyvärr tyckte jag att dessa stativ var lite för låga. Som en temporär lösning så köpte jag förlängningsmuttrar M10 på Biltema och skruvade in mellan foten och klämman. Klart mycket bättre, men ändå trist att behöva bygga om en ny produkt man köper. 



Förlängningsmutter Biltema, klädd med svart PVC-tejp för att smälta in.

En annan variant hittade jag på en utländsk handelsplats. Trodde att de skulle kännas lite "lätta" och plastiga, men det gjorde de inte alls. Har provat och tycker att de verkar klart funktionella. Det enda problemet var att skruvarna på benen hade en förmåga att gänga upp sig, så jag drog på lite Loctite och det gjorde verkan. Totalhöjden på den här varianten är 27 cm.



Jag vet inte riktigt hur ofta jag kommer att använda bordsstativen dock, för om intervjupersonen sitter vid ett bord så har folk i allmänhet en förmåga att lägga upp händerna på bordet och då uppstår väldigt lätt ljud mellan händer och bord. Man rör på händerna, man pickar med ett finger när man vill göra en poäng, etc, ljud som går direkt genom stativet upp i mikrofonen. Men, ibland kan det som sagt vara en stor fördel att resa lätt och då kan bordsstativen komma till användning.

Klämmor och andra stativ

För att kunna ställa upp ljudinspelarna så att man hela tiden har koll på dem, speciellt när man spelar in själv och även ska agera ljudtekniker, så vill jag sätta dem på något som medger justering av vinkel och position. Till H5:an har jag en klämma, JJC CBH-01, som jag klämmer på mitt eget mikrofonstativ eller bordet jag sitter vid. Jag sätter den på lagom höjd för att jag ska kunna titta på nivåmätarna både när jag pratar och när mina gäster pratar. Med en adapter för gängan och den extra mikrofonhållaren går den i nödfall även att ha som mikrofonstativ.

Klämma JJC CHB-01

H1n sätter jag oftast på ett bordsstativ. Den är liten och lätt och den lilla stereokabeln drar inte så mycket i den heller, så det fungerar oftast bra. Stativet är ett jättegammalt Hama som stått i min bokhylla i närmare 15 år, men det ingick även ett stativ i tillbehörspaketet till H1n.


Hörlurar

Ett par tättslutande hörlurar är viktigt när man spelar in. I dessa hör man ljudet som kommer in, vilka oljud som eventuellt förstärks av mikrofonerna och om till exempel någon elektronisk störning föreligger. Jag rekommenderar även att intervjupersonen/-erna har hörlurar på sig, då det blir lättare för dem att förstå hur viktigt det är att ha munnen rätt framför mikrofonen då. Därför är det bra att ha några extra par. 


Kablar och adapters


Kablar som behövs till en podcast

Det behövs en hel del kablar för att få ihop all utrustning. För att hålla ordning i väskan och snabbt få tag på det man behöver så är alla kablar buntade med kardborreband, Deltaco 9mm brett.

XLR (6), (7)

Kablar till mikrofonerna är inköpta från Deltaco av deras eget varumärke, XLR-XLR, 2st 2m långa (7) och 2st 5m långa (6), totalt fyra kablar. På Zoom H5 går det att ansluta både XLR- och TRS-kablar.

3,5mm hane-hane (1)

Sex stycken kablar med 3,5mm stereo-hanar i båda ändar är med. Dessa används bland annat till att ansluta Zoom H1n till Zoom H5. Jag har också några extra, bland annat för att kunna ansluta mina "vardagshörlurar" via kabel till någon av Zoomarna. Normalt sett kör jag dessa lurar på mobilen med blåtand, men de kan även vid behov tjänstgöra till någon av Zoomarna, men då via kabel.

3,5mm hane-hona (3)

Förlängningskabel till hörlurar för medhörning, 2st 5m långa.

USB mini B (5)

Tillsammans med en USB-laddare med hög utström kan den här kabeln användas för att driva H5:an på nätspänning. Om jag spelar in länge utan tillgång till nätspänning kan jag också använda en powerbank. Kan även användas för filöverföring eller om man vill använda H5:an som USB-ljudkort.

USB micro (4)

Tyvärr använder inte H1n samma USB-kabel som H5, så en USB micro-kabel får också följa med. Kan användas för filöverföring, som USB-ljudkort eller för att ansluta till nätspänning eller en powerbank. Kabeln ingick i tillbehörspaketet till H1n.

Grenkontakter, 4p-3p/3p-4p (2)

Grenkontakter 4-polig till 2st 3-polig, hörlur och mikrofon, och 2st 3-polig till 1st 4-polig, ligger också med. Den förstnämnda ingår i min uppkoppling för telefonintervjuer, som jag kommer att återkomma till.

Grenkontakt för hörlurar

Hörlursförgrening är en sak som är praktisk att ha med. Om intervjupersonen/-erna vill ha hörlurar är det bra att kunna erbjuda det, och då måste man kunna dela på ljudsignalen. Ett par kan sitta i H5:ans uttag och ett par i H1n, men sedan är det fullt. Så istället köpte jag denna förgrening från LogiLink. Den har hela fem utgångar och kostade 180 kr på Kjell & Co.

Logilink

Hörlursförstärkare

En enkel grenkontakt räcker ibland inte till om man har hörlurar som är tunga att driva och är flera, så därför har jag skaffat en Behringer HA400 hörlursförstärkare. Den har en ingång och fyra utgångar, där varje person har individuell volymkontroll. Drivs med 12V-adapter, vilket tyvärr gör att om den måste användas är jag inte längre oberoende av nätspänning.

Behringer HA400


Övrigt

Extra batterier, 2st AA till H5:an och 2st AAA till H1n, är alltid med, liksom anteckningsblock och penna. Det är bra att under intervjuns gång kunna anteckna uppföljande frågor så att man kan gå tillbaka och inte glömmer någon. Ett extra minneskort micro-SD finns också, med adapter. Eftersom H5:an använder fullstora SD och H1n micro-SD så täcker jag in båda med ett micro-SD med adapter.

En powerbank finns också med som extra kraftkälla. Oftast kör jag den till Zoom:arna, men den kan också laddar mobilen. 20.000 mAh räcker långt och med två USB-portar driver den utan problem båda inspelarna samtidigt. Tung men kraftfull.



Några omvandlare för olika stativgängor, från 5/8" till 3/8", som är vanliga på olika mikrofonstativ, och även 3/8" till 1/4". På så vis kan jag sätta mikrofoner på ett kamerastativ om jag skulle vilja. Eftersom jag är fotograf i grunden så har jag en hel massa olika klämmor, armar och stativ med 1/4" gänga. En extra mikrofonhållare finns också, som ursprungligen följde med Sennheiser-mikrofonen.

Väskan

Väskan jag packar allting i är en Camlink kameraväska som ursprungligen var ett varuprov till vår webbutik. Vi hade redan en modell från en annan leverantör som motsvarade, så denna blev liggande innan den nu kom till användning.

Måtten är bredd 250 mm, höjd 210 mm och djup 170 mm. Materialet är Tapestry Nylon 1260D, och det ingår regnskydd.




  1. Zoom H5
  2. Supreme DM58 (2x)
  3. Zoom EXH-6, fjärrkontroll, 230V-adapter, mikrofonklämma, gängadaptrar, grenkontakt stereo och H5:ans puffskydd längst upp
  4. Zoom H1n, Sennheiser e815s, Nedis-mikrofon 
  5. XLR-XLR-kabel 2m (2x), XLR-XLR-kabel 5m (2x), klämma, ministativ, powerbank, puffskydd till H1n
  6. 3,5 mm stereokablar (6x), 4 p-3 p-adapter, 3 p-4 p-adapter
  7. Extra AA- och AAA-batterier, extra minneskort, adapter 6.35-3,5 mm
  8. USB mini B-kabel, USB micro-kabel
  9. Bordsstativ (2x) i ytterfickan, vindskydd till H5:an innanför
  10. Anteckningsblock och penna i ytterfickan, en 3,5 mm stereomygga och en 4-polig mygga till mobilen i facket innanför

Kommande förbättringar

Jag använder puffskydd av skumgummi på alla mikrofoner, men känner ibland att det nog skulle vara bra med den typen av skydd som är en skärm framför mikrofonen också. Speciellt P kan slå igenom ibland.

Lite sugen är jag på att byta upp mig till en Zoom H6 också. Med EXH-6 har den plats för sex ingående XLR-mikrofoner. En stor fördel är också att skärmen är vinklad och i färg, så om man lägger den på ett bord så ser man fortfarande skärmen bra, och de gröna, gula och röda färgerna visar tydligt om man är nära eller om man ligger för högt och riskerar att slå igenom. Men min önskan om  en H6:a är nog mer "villhöver" än "behöver".

Ljudinspelare Zoom H6
Produktbild Zoom H6. Här med X/Y-kapseln som går
att byta ut mot XLR-kapseln EXH-6.


Tankar

När man använder två produkter från samma tillverkare och i samma produktserie, som jag gör med Zoom H5 och H1n, så kan man inte annat än reagera på att det är så mycket som skiljer dem åt. Den ena använder AA-batterier, den andra AAA, den ena har mini-USB, den andra micro, den ena har SD-kort, den andra micro-SD. H1n är av en nyare generation än vad H5:an är, men jag kan inte annat än notera skillnaderna och reflektera över att det innebär en del krångel med dubbla prylar i väskan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar